Jin och Jang i västerlandet

Jin vill gärna ha en BMW. Han längtar efter att njuta av fartens tjusning, känna hästkrafterna spela under gaspedalen och känna spänningen i den dynamiska situationen i 200 km/tim. Han vill ha en ny tjusig kostym av märket Armani. Den skulle ge honom den plats i omgivningen han förtjänar, den respekt som krävs för att folk skall lyssna och förhindra onödiga begränsningar i umgängeskretsen.

Jang trivs bäst i goda vänners lag. I umgänget med familjen och arbetskamraterna är han som lyckligast. Glada upptåg och gemensamma ansträngningar fyller vardagen. Jang får sig bekräftad helt och hållet genom sin relation till medmänniskor, genom att hjälpa dem som är i nöd, genom att uppmuntra dem som försöker åstadkomma något och i handling erkänna varje medmänniskas lika värde.

Jin ser sin grundsyn som den naturliga: själviskheten är en grundläggande mänsklig egenskap och endast genom att bejaka den kan mänsklighetens positiva krafter frigöras. Affärsmannen som jobbar för sin egen vinning kommer att dra med sig andra människor, skapa arbete, skapa dynamik, skapa grund för innovationer och kreativitet. Om varje människa får chansen att utveckla sin egenhet, förverkliga sig själv, starta företag och brinna för sitt mål så kommer alla vara lyckliga och samhället att blomstra.

Jang ser sin grundsyn som den naturliga: rättvisekänslan, empatin och jämlikheten är grundläggande mänskliga egenskaper och genom att bejaka dem kan mänsklighetens positiva krafter frigöras. Samarbete gör all mänsklig verksamhet mer rationell, jämlikhet främjar kreativiteten hos var och en och lika delning av ansvar och arbete är det effektivaste sättet till framsteg. Jang vill inte göra karriär, han vill bara dra sitt strå till stacken i arbetslivet och slippa engagera sig i affärslivet.

Jin uppfattar Jangs åsikter som resultatet av propaganda. Han menar att Jang också i grunden är självisk, men på grund av att detta inte är ”politiskt korrekt” inbillar han sig att han inte är något annat, förtränger sitt innersta och blir fången i en förödande ”vänster”-ideologi. Hans avoghet mot karriärismen beror bara på hans dåliga självförtroende och risk för misslyckande.

Jang uppfattar Jin som offer för låga drifter. Jins åsikter är ett resultat av den propaganda som ständigt pådyvlas oss från etablissemanget; från ”höger”-pressen. Han är offer för reklamens budskap som bara vädjar till fåfängan och prestigen. Hans ständiga jakt på nya utmaningar leder bara till stress, till försummad familj och till nedtrampning av medmänniskor.

Var och en av oss är lite Jin och lite Jang. Men en del utvecklar Jin- eller Jangsynen till teorier, försöker att hitta bevis med hjälp av filosofin, historien, psykologin eller sociologin för att just en ”självklar” uppfattning är den sanna. Oändliga diskussioner mellan dessa Jin- och Jangteoretiker pågår ständigt och ju mer avancerat teoretiskt system man lyckas utveckla, ju mer övertygad tycks man bli om just den egna uppfattningen. Den blandning av Jin och Jang som man hade från början försvinner och endast en sida blir dominerande.


Kommentarer

Postat av: Heiti

Väldigt intressant infallsvinkel!
Politisk-fengshui =)

2007-01-08 @ 09:09:14

Postat av: Thomas

Tack, Heiti, varje uppmuntrande tillrop mottages med tacksamhet.

2007-01-08 @ 19:14:23

Postat av: jimmy

Bra inlägg! (Enligt mig mer intressant och tänkvärt än det Schlaug skrev för en tid sedan, som du länkade till.)
Min reflektion anknyter till slutet (alltså inte riktat mot dig, utan mot de oändliga diskussionerna):
”De sanna orden är inte fantastiska.
Fantastiska ord är inte sanna.
Det goda debatterar inte.
Debatter är inte bra.
Den som känner verkligen är inte skolad,
Den med omfattande kunskap vet egentligen inte mycket.
De visa lägger inte på hög,
Hon ger folket sitt överskott.
Genom att ge av sitt överskott till andra blir hon berikad.
Himmelens väg är att hjälpa, inte att skada.
De visas väg är att agera utan att påstå.”
– Daodejing, vers 81

2007-01-10 @ 11:37:17

Postat av: Thomas

Tack Jimmy, kul att du tyckte om dessa tankar. Din vers tål att tänka på. Den är inte känd för mig, är det Buddhism eller Taoism?

2007-01-10 @ 13:18:52

Postat av: jimmy

Texten, Daodejing eller Tao te Ching (beroende av transkriberingsvariant), hör hemma i taoismen/daoismen. En mycket bra filosofisk tradition, som har en hel del gemensamt med vissa strömningar inom buddhismen. (Zenbuddhismen har ju vissa rötter i daoistisk miljö.)
Kan verkligen rekommendera läsning av Daodejing, finns bl.a. i boken ”Kinesiska tänkare”, en antologi av Alf Henrikson och Hwang Tsu-Yu (jag läste den när jag var i Kina i höstas). Betydligt mer behaglig läsning än Ayn Rand, på mer än ett sätt! 😉

2007-01-10 @ 19:23:17

Ett svar to “Jin och Jang i västerlandet”

  1. Josef Boberg Says:

    Var Din Egen Vän ! – tycker jag är det viktigaste av allt i den här jämmer- och glädjedalen.

    Kan Wi ge bort något (t ex vänskap) till någon enda annan – ifall Wi ej först själva känner oreserverad vänskap och uppskattning av oss själva som Wi ÄR ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: