Läst, fått godkänt, examinerats, men inte förstått

Det är mycket diskussioner om skolan numera. Efter att regeringen satt fokus på ordning fyller socialdemokraterna genom Mona Sahlin på med krav på tidigare betyg. Alla tycks vara överens om att de senare årens utveckling måste vändas och man anar attityden: ”det var bättre förr”.
Utifrån denna debatt funderar jag över om det verkligen var bättre förr och hur det står till med kunskaperna hos min egen generation. Vi hade ju ordning och reda i vår skola, vi hade betyg redan i unga år inklusive både ordnings- och uppförandeomdömen.
För några år sedan väcktes jag ur min naiva syn på människors allmänbildning när jag på en fest bland mina närmaste vänner blev klar över att en majoritet av dem tror på fenomen som currylinjer, läkande stenar, healing eller homeopati. För den som inte känner till uttrycket currylinjer, så är det en ”teori” som hävdar att osynliga band av magnetism regelbundet breder ut sig över vårt klot och att man riskerar cancer och andra olyckor om man råkar placera sin säng ovanför en knutpunkt för dessa band. Vissa männsikor som ”har gåvan” kan identifiera de farliga currykryssen med hjälp av slagruta och hjälpa till att möblera för bästa framtida hälsa.
Efter denna chockerande upptäckt bland mina närmaste vänner har jag sedan varit uppmärksam på liknande trosföreställningar och fått bekräftat att moderna villfarelser är starkt utbredda, speciellt öppet bland medelålders kvinnor. På en filosofiföreläsning i Borås för ett par år sedan t.ex., gick ett missbelåtet mummel genom publiken när en fysikprofessor uttryckte sig lite föraktfullt om dylika trosföreställningar och jag tror inte att publiken dominerades av dem som hade underkända betyg i skolan. Spågummor, helbrägdagörare och homeopater lever uppenbarligen gott på en allt bredare kundkrets och ledande politiker skäms inte ett dugg över att kontakta andeväsen i seanser.
Hur kan man efter att ha gått i en välordnad skola med godkända betyg såväl i kunskapsämnen som i uppförande och ordning, ända sedan småskolan, tro på dylika ting?

Vilken mening har fysik- kemi- och biologiundervisningen haft? Vad har engagerade lärares ansträgningar gjort för nytta? Var deras enda uppgift att ge grund för vidare studier åt en ynka liten minoritet, medan övriga elever fick sina godkända betyg utan att ha förstått ett dugg?

Skolans utveckling sedan dess har varit på både gott och ont. Strävan att ge alla lika möjligheter har, i kombination med strävan efter mätbara mål, begränsats till lika möjligheter till examen, vilket huvudsakligen tycks ha genomförts genom sänkning av kunskapskraven. En mindre auktoritär kunskapssyn har å ena sidan gett möjligheter till kreativitet och personlig utveckling, men å andra sidan ibland flummat ut så att elevernas motivering raderats ut. Jag är rädd att ”New age” kommer att fortsätta göra framgångar även hos kommande generationer medelåldersmänniskor.
Skolans problem ligger djupare än frågan om ordning eller frågan om lika rätt till formella examina. Demokratiska mål som lika rättigheter till kunskap i kombination med informationssamhällets intåg är nya problem vars lösningar inte kan hittas i historien eller i ideologiernas enkelspåriga tänkande.

Skolans uppgift borde vara att delge barn och ungdomar de kunskaper som är resultatet av mänsklighetens hittillsvarande ansträngningar, samt att ge dem de verktyg som behövs för deras egna självständiga utveckling, nämligen läsning och skrivning. För att lyckas med det måste man nog tänka om ordentligt, se till dagens situation och begrunda betydelsen av dagens informationssamhälle. Man borde kanske också sluta att fokusera på mätbara mål som betyg och formell examen och istället ge lärarna större förtroende.


Kommentarer

Postat av: Mikael Svensson

Till att börja med tror jag inte ordningsbetyg kommer ha någon verkan. Jag har ju snokat i både ditt och mammas förflutna och i samband med det funnit att alla i era årskurser fick högsta betyg i ordning…

Personligen anser jag att problemet med utbildning (borsett från att jag anser utbildning bara är en missvisande synonym till indoktrinering) är att den är allt för bred. När man sovit igenom tre års högstadie påstår dom att man ska få inrikta sig, men det är bara några få ämnen som skiljer gymnasieprogrammen från varandra.

Sen tycker jag att villfarelser om currylinjer m.m. är en bagatell i jämförelse med den karriär- och konsumtionsdyrkan som är allmänt utbredd i vårt samhälle.

2007-11-16 @ 23:35:01

Postat av: Mikael Svensson

Aah, glömde ju avsluta med ett citat:

”Den som av staten tvingats gå nio år i skolan har bara i sällsynta fall lyckats bevara sin intelllektuella integritet.”
/Carl-Göran Ekerwald – Filosofins ättestupa

2007-11-16 @ 23:39:18

Postat av: Thomas Svensson

Mikael: Jag håller förstås med dig om ordningsbetygen, vilket jag trodde framgick av mitt inlägg. Du har också rätt i att i praktiken alla hade högsta betyg i uppförande och ordning alltid. Det fanns undantag, jag hade själv faktiskt ett sänkt ordningsbetyg en termin i realskolan, men det var exceptionellt.

Det är intressant med din kritik av bredden, kanske bidrar den till ett utslätande som tar bort allt intressant och kreativt?

Jag delar inte din tolerans mot currylinjer och dylikt. Jag tror att alla avsteg från en vetenskaplig inställning kan vara grogrund för allehanda helbrägdagörare också inom politiken, med risk för fanatism med farliga konsekvenser.

2007-11-22 @ 20:42:30

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: