Samvetets röst

Postens tillfällige VD, Lars Nordström, har avsagt sig all ersättning för sitt arbete. Lönen på 900,000 kr i månaden var en oförskämt stor ersättning för det uppdrag han har. Den motsvarar förstås varken kompetens eller oersättlighet och detta har Nordström själv nu kommit till insikt om:

Jag inser att det här är en hopplös diskussion att föra. Därför har jag bestämt mig för att, av hänsyn till Posten, medarbetarna i Posten, kunderna i Posten och mig själv, för jag gillar inte att det antyds att jag är girig…

Notera att beslutet delvis är taget ”av hänsyn till mig själv”. Detta är väl ett utmärkt exempel på hur människans lycka är beroende av hur omtyckt man är. När omgivningen får veta hur man oblygt tar emot orimliga penningsummor så får man skämmas. Det blir helt enkelt otrevligt att möta människor utanför den egna priviligierade kretsen, kanske tänker han så här:

Vad tänker han bakom det inställsamma flinet?

– Varför ler hon inte när jag hälsar?

– Varför blir det tyst när jag närmar mig?

Denna samvetets röst är nog något vi måste försöka underblåsa i större utsträckning än hittills: låt helt enkelt de ”giriga” få tampas med sitt samvete.

Hur skall det gå till? Att granska och öppet redovisa ersättningar och förmåner är förstås en självklar del, en uppgift för fackliga representanter, för politiker och för journalister.

Att ställa de obekväma frågorna när tillfälle ges är allas vår uppgift:

Tycker du att du förtjänar en lön som är 360 gånger större än din anställdes?

Vi får inte låta herrarna gömma sig, deras förehavanden skall vara öppna för fri diskussion och de skall själva tvingas möta dem som betalar i vardagen. Det kunde kanske göra en viss nytta.

Kommentera

