De färgblindas alternativ

Höstens politiska utspel från, först (s) och (mp), sedan (s), (mp) och (v), gör mig både förskräckt och hoppfull.

Man kan ju resonera som Birger Schlaug och se koalitionerna som ett utslätande av de politiska visionerna som främst är av ondo.  Speciellt kan man, som grön, förstås oroa sig över att den konsumtions- och tillväxtkritik som miljöpartiet företräder skall tonas ner och så småningom helt försvinna i tillväxtbrödernas sällskap.

Som kritiker av tillväxtidén är jag förskräckt över miljöpartiets samarbete med de två partier i svensk politik som kanske är de främsta tillväxtförespråkarna, men man får heller inte glömma att deras uppfattning är helt i överensstämmelse med den stora majoriteten av oss svenskar. Skall vi någonsin kunna stoppa tillväxtmotorn som samhällets drivkraft så måste faktiskt socialdemokrater övertygas, såväl som de flesta sympatisörer till andra partier.

Att socialdemokraterna nu faktiskt vänder sig till miljöpartiet i första hand och vänsterpartiet i andra är i detta perspektiv hoppfullt. Den förra mandatperiodens framgångsrika gröna steg som skatteväxling och friår tycks ha gjort intryck, inte bara på socialdemokraterna, utan också på delar av de borgerliga partierna. Resultat som väntar på en fortsättning. De organiserade diskussioner som nu kommer att ske mellan partierna bör kunna bli konstruktiva. I ett parlamentariskt perspektiv, tror jag därför att den upprättade koalitionen främst är av godo för den gröna linjen, även om jag nog hade föredragit den första varianten, utan det vänsterparti vars ideologiska skygglappar kan bli ett allvarligt hinder för konstruktiva kompromisser.

Men, det parlamentariska perspektivet skall inte vara det enda, för att undvika ett utslätande av de långsiktiga visionerna måste miljörörelsen kanske intensifiera arbetet utanför de parlamentariska församlingarna. Man skulle önska:

  • fler offentliga debattörer av Birger Schlaugs kaliber för att påverka opinionen,
  • fler aktiva gröna lokalpolitiker som påverkar kommunal och regional utveckling,
  • nya djärva krafter som bygger institutioner t. ex. i Mohammad Yunus anda eller i enlighet med Peter Barnes idéer.
  • en mer livaktig idépolitisk diskussion exempelvis om  frågan: kan samhället  fungera utan tillväxtmotorn?

Att envist och kompromisslöst hävda sin ideologi kan, om man har rätt, möjligen ge en personlig tillfredsställelse när det är dags att säga: ”vad var det jag sa”, men det är nog bara med kompromisser i parlamentet och den konkreta prövningen av idéerna i vardagen som man kan nå framgång.


Andra bloggar om: , , ,

2 svar to “De färgblindas alternativ”

  1. Daniel Says:

    Jag tror tillväxtmotorn är nödvändig, och det är för att jag tror alternativen är politiskt omöjliga. En diskussion om tillväxtmotorn vore intressant, men förmodligen vore det också att ta sig vatten över huvudet.

    Det vore mer rimligt att driva en diskussion om bra och dålig tillväxt. För min del skulle jag gärna se ett parti som vill begränsa utomhusreklamen t.ex. Den tillväxten ser inte jag något positivt i och jag tycker att det är ett liberalt samhälles uppgift att skydda de enskilda individerna från en massa idioti.

  2. Thomas Svensson Says:

    Jag håller klart med dig, i avseendet politiskt omöjligt, men tror ändå vi måste söka olika vägar för att sätta tillväxtmotorn på undantag, det är nödvändigt för vår långsiktiga överlevnad. Och en diskussion och prövandet av nya vägar behöver väl inte innebära att man tar sig mer vatten över huvudet än man gör i en ”vanmäktig optimism”, för att använda Georg Henrik von Wrights uttryck.

    Och visst, är det möjligt att styra tillväxten mot områden som inte tär på jordens resurser, så är det akuta problemet löst.

    Angående reklam håller jag verkligen med dig, men den är ju också integrerad i tillväxtmotorn. Peter Barnes, vars bok jag refererade till förra veckan, tänker sig att också reklamen skall regleras med hjälp av stiftelser som äger det offentliga rummet, har till uppgift att skydda oss mot kommersiella synintryck och kräver betalt för intrång.

Kommentera

