Ett tålamodsprövande umgänge med SJ

För åtta veckor sedan råkade jag ut för en rejäl försening på vägen hem från Stockholm. I villervallan glömde jag mitt bagage på tåget och har sedan dess en gång i veckan skrivit ett mail till hittegodset i Stockholm och frågat om min väska. Varje gång har jag fått svaret: Vi har ännu inte fått in din väska. Försök dock gärna att eftersöka Er väska hos oss igen lite längre fram.

Vid två tillfällen under denna tid har jag åter varit i Stockholm och då förstås passat på att besöka hittegodsavdelningen i tunneln under centralstationens stora hall. Där har jag fått beskedet att väskan borde hamnat i Göteborg, som numera inte lämnar ut hittegods. De har istället uppgift att skicka allt upphittat till Stockholm, två gånger i veckan.

– Men, när fick då huvudstadens centrala hittegodsavdelning senast någon sändning från väst?

Svaret vid mitt första besök:

– för mer än fyra veckor sedan,

vid det andra,

– för mer än sex veckor sedan. Men ring gärna till SJ:s kundtjänst, de måste ta tag i detta.

Vid tre tillfällen har jag så ringt till kundtjänst, och varje gång kommit fram efter köande i ca en halv timme. Den första gången beklagade man sig och lovade att undersöka saken, den andra gången ringde man till Göteborg medan jag väntade och fick beskedet att de skickar gods två gånger i veckan till Stockholm. Den tredje gången fick jag, efter att telefonsvararen konfererat med arbetsledaren, ett hemligt telefonnummer till hittegodset i Göteborg, …- du har ju väntat så länge.

Jag ringde genast dit, ingen telefonkö förstås, och fick höra att man skickat gods två gånger i veckan till Stockholm, men att det tydligen inte kommit fram.

– Men var är det då?

– Det vet vi inte, men vi har talat om det för cheferna i Stockholm, så de borde veta. I november slutade vi emellertid att skicka då det tydligen inte kom fram. … – Hur ser din väska ut?

– En grönröd bag med metallindustriarbetareförbundets märke…

– jag kollar.

Några minuters spännande väntan…

– Vad var det i väskan?

– Kläder och fem-sex böcker.

– Då är detta nog din väska.

– Är någon av författarna Karl Popper?

– Vänta, jag får gräva till botten, … Popper, javisst.

– Underbart, väskan är min! kan jag hämta den i Göteborg?

– Ja, det går bra, vi har öppet mellan 9 och 18, men det kostar 80 kr.

Fantastiskt! Mina filosofiböcker är räddade.

Men hur kan väskan fortfarande vara i Göteborg, när SJ centraliserat all hittegodsutlämning till huvudstaden? Vart har alla väskor tagit vägen de senaste åtta veckorna? Finns de alla kvar i Göteborg, trots allt? Jag vågade inte fråga i telefon, det kändes klokt att ligga lågt tills jag hämtat ut mitt eget gods.

Nu har jag varit i Göteborg och hämtat ut min väska, alla böckerna var kvar liksom mina klädesplagg och min necessär. Efter att betalt mina 80 kr bad jag expediten att förklara vad som hänt:

– Felet är att SJ inte lämnar ut vårt telefonnummer.

Men hur kan min väska vara här när ni, innan november, skickat alla väskor till Stockholm, min kom ju hit den 22 oktober?

Din väska var inte märkt med SJ-märke så man kunde inte veta att den hittats hos SJ. Därmed skall den inte skickas till Stockholm utan bevaras i Göteborg tills någon kommer och hämtar den, vi har nämligen fler kunder än SJ.

Jag begriper fortfarande inte logiken, men tills SJ sett över sina rutiner får jag som sitter inne med det hemliga telefonnumret ta mitt ansvar.  Så kära olycksbroder eller syster: Ange en begäran i kommentarerna till detta inlägg och jag bistår dig med det hemliga telefonnumret.

Det där med två gånger i veckan,  påminner mig för övrigt om  SJ:s digitala informationstavla i tunneln vid Lisebergsstationen. I alla andra tunnelbanestationer jag bevistat kan man via informationstavlan avgöra om man skall gå på nästa tåg, i Lisebergstunneln får man vid förseningar försöka hinna se lokets skylt om det är på väg till Kungbacka eller Borås, informationstavlan följer nämligen tidtabellen, inte tågens aktuella tid.

SJ:s ansvariga chefer tycks ha tagit till sig den klassiska militära logiken: När inte kartan överensstämmer med terrängen, så gäller kartan!


Jag har placerat min blogg i Boråsbloggkartan.se!

6 svar to “Ett tålamodsprövande umgänge med SJ”

  1. Johan Says:

    Herregud, vilken historia.

    Låter lite Kafka.

  2. Lars Says:

    Lovar att en av böckerna i väskan var Processen😛.

  3. Malin Says:

    Hej!
    Vilken tur att du till slut fick tag på din väska!
    Jag har glömt kvar en väska på tåget vid ankomst i GBG idag 20/12 (sj) och kan såklart inte få tag på något nummer till hittegodset!
    Kan man vänligen få ditt hemliga telefonnummer?
    MVH/Malin
    mallemalin@hotmail.com

  4. Thomas Svensson Says:

    Malin: Numret ligger i din mailbox!

    Johan och Lars. Jag har faktiskt aldrig läst Kafka, kanske är det dags att stifta bekantskap med denne nu.

    Böckerna var Popper, In search for a better world, Popper, En värld av benägenheter, Onfray, Den kristna hedonismen, Damasio, På jakt efter Spinoza, samt ett mindre häfte om postmodernism som jag fått till låns av Heiti.

  5. Tålamod lönar sig gentemot SJ « Tankspritt Says:

    […] lönar sig gentemot SJ By Thomas Svensson Den fantastiska historien med den försvunna väskan har nu fått en spännande fortsättning och ett gott slut. Jag glömde ju i min tankspriddhet en […]

  6. Jakob Says:

    Hej har tappat en dyr halsduk på ett tåg. Sj i stockholm har ej fått in den. Kan du skicka dit hemliga telefonnummer?

Kommentera

