Tålamod lönar sig gentemot SJ

Den fantastiska historien med den försvunna väskan har nu fått en spännande fortsättning och ett gott slut. Jag glömde ju i min tankspriddhet en väska fylld med smutskläder och  filosofiböcker på tåget från Stockholm i slutet av oktober 2008.  Efter åtta veckor, åtskilliga mail och många kundtjänstsamtal  fick jag, lagom till jul, reda på SJ:s gömställe och kunde lösa ut väskan i Göteborg.

När jag på bloggen, i visst ironiskt skämtlynne, erbjöd mig att leverera det hemliga telefonnumret till gömstället för möjliga olycksbröder fick jag till min stora överraskning ett svar. En olyckssyster, Malin, hade just förlorat sitt bagage och behövde hjälp. Jag bistod henne förstås med numret och väntade med spänning på hennes lyckosamma samtal. Det lät vänta på sig, men min nyfikenhet drev mig att skriva och fråga i förra veckan. Och jo, hon hade också fått tillbaka bagaget, men faktiskt genom SJ:s försorg; hennes väska innehöll nämligen färdbiljetten vilken identifierade den som SJ-hittegods och förde in den på den rätta vägen. Bagaget kom till Malin med posten från Stockholm så småningom. Bagage med biljett kommer alltså tillrätta!

I glädjen över mina återfunna böcker tänkte jag först låta  hela historien bero, men tyckte mig senare vara förpliktigad att få fram budskapet om de orimliga rutinerna till någon ansvarig på SJ. Jag ringde igen till kundtjänst, naturligtvis med den vanliga kötiden på 30-45 minuter. Svaret jag fick var att man klagar skriftligt på SJ:s hemsida. Jag gjorde då det och fick följande svar:

Tack för ditt mejl.

Beklagar med vi kan inte handlägga ditt ärende.
Handbagage som inte är till besvär för andra resenärer får tas med på resan. Som handbagage räknas bland annat hopfälld barnvagn, rullstol utan motor och skidor i emballage. Du ansvarar själv för ditt bagage. På stationer och resebyråer finns mer information om detta.

Om du har glömt eller tappat något ombord på våra tåg eller på stationen kan du söka det via vårt hittegods som sköts av Bagport. Besök gärna www.missingx.com där du själv kan eftersöka dina saker. Det går även bra att mejla på sj.hittegods@bagport.se

Du kan även ringa på telefonnummer: 08-501 255 90
Helgfri måndag-fredag 12.00 – 16.00.

På vår hemsida hittar du all information under rubriken Resa med SJ/Hittegods.

Med vänlig hälsning

SJ AB
Anna Andersson *)

*) Namnet Anna Andersson ett påhitt från min sida, då jag insett att det riktiga namnet är olämpligt att publicera TS juni -09.

Detta var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig, hade verkligen någon ansvarig nu fått problemet klart för sig? Ärligt talat retade svaret upp mig och jag skrev ett ilsket svar om att jag hade förväntat mig att man läste mina synpunkter  innan man svarade.

Tiden gick och så småningom tyckte jag det var dags att ringa igen, men kanske kunde man undvika kön till kundtjänst och istället ringa SJ:s huvudkontor? Jag provade det och kom genast till växeln.

– Jag söker Anna Andersson.

– Ett ögonblick … Jag hittar ingen Anna Andersson i datorn, skulle hon arbeta här?

– Ja, hon har skickat ett brev till mig i SJ:s namn.

– Nej, tyvärr, hon finns inte i vår lista.

Jag ringde jag till kundtjänst igen, 45 minuter i kö, tålamod, tålamod. Nu blev man uppriktigt upprörd över mina erfarenheter och lovade att genast ta upp ärendet igen. Jag hörde också i luren hur kundtjänsten ivrigt knackade på sitt tangentbord med någon ansvarig som förmodad adressat och mitt hopp kom tillbaka.

– Förresten, sa jag, finns det någon Anna Andersson hos er?

– Nej, inte vad jag vet, men det har börjat någon ny som kanske heter så, men det är ingen jag känner, hur så?

– Nej, glöm det.

Väntan, väntan, tålamod, tålamod…. och så dök det upp, det förlösande brevet i brevlådan med en handskriven underskrift:

sjTack för ditt mejl

Vi är uppriktigt ledsna över att det tog så lång tid för dig att få tillbaka din väska. Vi vill även beklaga det tidigare svar du fått från oss.

Angående hittegods samarbetar vi med två olika bolag. Dessvärre har inte samarbetet dem emellan fungerat som vi hade hoppats på. Vilket i slutändan drabbar dig som kund, vilket vi beklagar.

I dagsläget arbetar vi intensivt för att få till ett avtal mellan de två olika bolagen som fungerar både för oss och för kunden. Vi hoppas att detta inom kort tid ska vara löst.

Vi hoppas att du trots det inträffade väljer att resa med oss på SJ även  i framtiden.

Med vänliga hälsningar

Lotta Pettersson

Enligt uppdrag av Peter Dahlqvist – Chef SJ kundtjänst

Jo, men självklart, skulle jag ta bilen eller flyget, skulle jag, inte då!

Och tålamod har jag gott om, vi ses på spåret!

4 svar to “Tålamod lönar sig gentemot SJ”

  1. MathiasW Says:

    Skönt att se fler som tycker det är kul att klaga.🙂

  2. Föredetta Says:

    Jag har jobbat på SJ och vet att ”Anna Andersson” var en av många som var extra anställda för att SJ skulle komma ikapp alla de reklamationer som de låg efter. ”Anna” fick en kort utbildning och till uppgift att beta av ärenden så snabbt som möjligt och hon arbetade endast under tre månaders tid.

  3. Thomas Svensson Says:

    Tack föredetta för ditt försvar av ”Anna Andersson”, det var uppenbarligen dumt av mig att publicera hennes riktiga namn, de ansvariga döljer ju tydligen sina!

    Jag har nu rättat till mitt misstag och därmed också ändrat namnet i din kommentar, vilket jag hoppas du har förståelse för.

  4. Björn Brandberg Says:

    Jag har också blivit av med en resväska 24 kg svart plast på tåget mellan Köpenhamn och Varberg den 21 Juni 2012. Steg av i all hast eftersom jag inte varit uppmärksam och väskan som av platsskäl ”gömts” på golvet mellan två säten blev kvar. När jag på perrongen vände mig om för att rusa tillbaka var tåget redan i rullning. I Sverige och på SJ kommer ingenting bort tröstade jag mig med – och den var dessutom låst.

    Jag har letat på internet enligt SJs anvisningar och sökt genom BagPorts listor men inte hittat något. Kanske åker väskan som gratisresenär mellan Köpenhamn och Göteborg, fram och tillbaka i all evighet. Nej, någon gång måste dom väl i alla fall städa på SJ tågen. Nu är det den 26e och jag börjar känna mig lite osäker.

    Om den inte har kommit upp på BagPort listan så funderar jag på om det faktiskt är så att den fortfarande åker tåg!!

    Tips om alternativ metodologi för väskans återfinnande önskas.
    Björn Brandberg

Kommentera

