Äppelkindade prakttöser

mona och marita I lördags var vi nere i sta’n. När jag gjorde en lov över stora torget fick jag syn på en affisch som fick mig att reagera. Kvinnan till höger var uppenbarligen Mona Sahlin, men vem var hon till vänster? En närmare titt gav svaret: Marita Ulvskog. Men hur ser dom ut! Retuscheringen för denna affisch är så uppseendeväckande att jag genast associerar till extrema propagandaaffischer för kommunistiska stater som Kina och Nord-Korea.

imgkorea-wwwSkönmålningar av Kim Il Sung och sonen, som utnämndes till ”baby-face”, är vad jag associerar till är jag ser socialdemokraternas valaffisch.

Smaklöst!

Pinsamt!

Hur kan det bli så fel? För inte tror jag att Mona Sahlin och Marita Ulvskog godkänt denna affisch. Nej, jag tror (eller hoppas) att den socialdemokratiska ledningen anlitat en ”professionell” reklambyrå att sälja sitt budskap. På reklambyrån har någon omdömeslös, kanske något berusad man (jag tror av någon outgrundlig anledning att det är en man), skapat äppelkinder så det står härliga till. Och ingen ansvarig i partiledningen har granskat resultatet. Förrän det är för sent. Man hade väl tidsbrist, förstås, … dead line och stress, … pressläggning.

I efterhand förtränger alla lojala sossar sin avsmak,

– Ja så skall det väl vara, vi har ju ändå anlitat professionella reklambyråer, de vet väl hur det skall se ut.

Man sväljer förtreten och hoppas att väljarna imponeras och inte äcklas.

Men ni underskattar förstås väljarna! Hur skall t. ex. de som finner det osmakligt att underklädesreklamen ägnar sig åt retuscheringar för att fixa kvinnokroppar, acceptera retuscheringar som gör de som gör anspråk på samhällsmakten till äppelkindade prakttöser? Hur skall någon som längtar efter en kursändring i politiken kunna ta ett parti på allvar som känner sig tvingat att ”försköna” sina kandidater med bildmanipulation?

Jag är rätt så nöjd med miljöpartiets ökning i väljarsympatier på sistone, men blir beklämd när det slår mig att det kanske till stor del beror på vår konkurrent socialdemokraternas reklambyrås pinsamma klavertramp.

Maria Wetterstrand, låt aldrig en reklambyrå ta hand om din image!

6 svar to “Äppelkindade prakttöser”

  1. Mikael Svensson Says:

    Men kan det inte vara så att väljaren väljer det parti som driver den politik som väljaren tycker verkar bäst. Och struntar i Monas barbie-ansikte?
    Jag vet i alla fall att jag själv röstat på PP för att de är de enda som bryr sig om medborgarnas rättigheter!

  2. Thomas Svensson Says:

    Jo, jag tror nog att det är så, men varför satsar röstfiskaren då på barbie?

  3. Peter Svensson Says:

    Visst äcklas man av valkampanjens fullkomliga ytlighet. Jag drömmer nostalgiskt om Brantings socialdemokrati, trots dess vaxade mustasch.

    SD lär väl vinna några av de nostalgiska på att vara det enda parti som gett sig på pappersutskick i brevlådor. Vem ser på TV med reklamavbrott?

    Det som äcklat mest hitintills har ändå varit Volkspartei och ”glad och nöjd”-budskapet: ”Vi skickar inga gnällspikar till Bryssel!”

  4. Anders B Westin Says:

    Thomas

    Mycket intressant. Jag satt faktiskt och studerade denna bild i nästan 10 minuter. Jag var förstummad. Tänkte på Mao och liknade.

    Har samhället tappat fattningen.

    Å andra sidan är detta en kausal utveckling av beslutet att införa reklamfinansierad television. Den psykologiska principen. Droppen urholkar stenen.

    Jag kan garantera:

    Det kommer att bli värre!

    Nu skall vi ha politisk TV-reklam.

    Mao-kulten kommer att segra.

    De intellektuella kommer att skydda sitt sitt förstånd genom att gå i ide kombinerat med Gated Communitys med bokläsning och ekologisk trädgårdsodling.

  5. Magnus Holmgren Says:

    Nu har vi väl någon form av facit hur det hela gick. De släta socialdemokratiska damerna ”ledde” till ett katastrofval. Den i TV-reklam kaffekokande (men inte överdrivet stylade) Marit P gjorde ett kanonval. Hon fru Bildt (som absolut inte ville vara fru Bildt men ändå var det) på åttonde plats på listan gjorde ett kanonval i ett annars dåligt presterande moderaterna. Gamle Alf S blev framkryssad förbi KDs förstanamn. MP gjorde ett kanonval efter att för första gången ha sagt ja till EU (även om han Carl S inte gör det). VPK som fortfarande säger nej till EU gjorde ett katastrofval (halverat) och Centern och Junilistan som säger njae till EU gjorde väl inte heller något bra val (sammanlagt ett mandat). Och Piratpartiet vars främsta fråga är att folk ska få ladda ner filmer och musik gratis från nätet fick också ett mandat (i andra frågor får man bara gissa vad de tycker, fast det är klart att partiledaren är en person som tycker att moderaterna har blivit för mjäkiga på senare tid ger väl en antydan om det). Vad ska man då dra för slutsatser av detta då? Det vette tusan det, annat än att det inte lönar sig retuschera fotona på valaffischerna.

  6. Thomas Svensson Says:

    Ja, Magnus, det verkar som personligheten har stor betydelse, men i något djupare mening än affischframställningen. Och det är väl skönt att konstatera.

Kommentera

