Kvinnofällor i debatt och i det tysta

Socialdemokraterna gjorde klart vid sin kongress att de skall avskaffa skatteavdraget för hushållsnära tjänster om de får makten efter nästa val. Vi kan argumentet: pigor åt överklassen skall inte skattesubventioneras.

Min fru Annica startade för halvannat år sedan en enskild firma som bedriver hushållsnära tjänster. Efter trettiofem år i industriarbete som sömmerska och bussmontör var hon utsliten i sina handleder och inte längre önskad på sin arbetsplats. Med detta handikapp och dryga femtio år på nacken var hennes utsikter på arbetsmarknaden inte ljusa. Hon skulle ha kunnat bita sig kvar vid sitt fasta jobb med stöd av trygghetslagar, facket och företagets officiella policy. Men, hon såg framför sig år av sjukskrivningar och rehabiliteringstrappor, en tillvaro som riskerade att bli förnedrande och skapa mer bitterhet än livsglädje.

Så, hon tog beslutet att säga upp sig och starta eget. Trygghetssystemet gav henne ett avgångsvederlag i form av ordinarie lön för ett halvt år, vilket möjliggjorde en mjukstart. Efter ett och ett halvt år har hon nu arbete så det räcker, om än inkomsterna är mycket lägre än hon varit van vid.

Vad har hon då för kunder? Är det överklassdamer som inte ids städa? Är det unga familjer i karriären som inte har tid att sköta hemmet? Nej, inte alls. Det är till 90% åldringar, främst tanter i åttioårsåldern som inte orkar städa, inte klarar av att handla, eller bara behöver sällskap. De är inte särskilt välbeställda och är i förekommande fall missnöjda med den kommunala hemtjänsten. I flera fall är det deras barn som initierat anlitandet av hemhjälp, då de själva är stolta och inte anser sig behöva hjälpen. Men de är oändligt tacksamma och sociala när min fru kommer hem till dem, hjälper till, dricker kaffe, lyssnar och pratar.

Kanske är Annicas kundkrets unik, jag har inte tillgång till någon statistik över kunderna till de hushållsnära tjänsterna. Men, om inte, så tror jag att man skulle göra ett stort misstag om man tar bort denna möjlighet till ett bättre liv för ett antal åldringar, samt rycker undan en hel del, i högsta grad meningsfulla, arbetstillfällen.

Alternativen till denna typ av åldringsvård är dels den kommunala, dels den släktbundna.

Den kommunala hemtjänsten lider tyvärr av en byråkratisk upphandlingsanda där man räknar minuter, definierar exakt vårdarbete och förbjuder personalen att arbeta ovanför brösthöjd. Dessutom finns behov av hemhjälp ofta långt innan den definieras som nödvändig av biståndsbedömningen och en besvärlig organisation gör att vårdtagarna inte kan få hjälp av samma vårdare varje gång, vilket försvårar den mänskliga kontakten.

Den släktbundna, obetalda, består framför allt i att döttrar, kanske tyngda av sitt dåliga samvete, sköter om sina föräldrar vid sidan av sitt ordinarie jobb, ofta på annan ort. Dessa kvinnor är många, tror jag, statistik finns förmodligen inte.  Kanske de skulle kunna sägas sitta i en annan typ av fälla,  en kvinnofälla*  som inte syns mycket i debatten, från något politiskt håll. Den ”fälla” som kvinnor anses hamna i när de får egna barn uppmärksammas desto mer. Här är det politiskt korrekt att göra samhällsinsatser som skiljer barnen från sina föräldrar så tidigt som möjligt för att möjliggöra föräldrarnas,  speciellt förstås kvinnornas,  karriär i arbetslivet.

Jag är övertygad om att barn mår bäst av att tas om hand av sina föräldrar när de är små och jag är inte alls övertygad om att föräldrar mår bäst av bli omhändertagna av sina barn på sin ålders höst. Samhället skulle därmed kanske prioritera åldringsvård framför dagbarnvård.

Skatteavdraget för hushållsnära tjänster tycks behövas i Sverige idag, åtminstone tills den kommunala hemtjänsten förbättrats avsevärt. Och, det kan ju faktiskt i något avseende betraktas som ett jämlikhetsprojekt!

*) Visst finns det även söner som tar hand om sina föräldrar, men de dominerar knappast.

5 svar to “Kvinnofällor i debatt och i det tysta”

  1. jimpan Says:

    Ett mycket tänkvärt inlägg! Det är bara en sak som jag kanske missförstått.

    Jag är övertygad om att barn mår bäst av att tas om hand av sina föräldrar när de är små och jag är inte alls övertygad om att föräldrar mår bäst av bli omhändertagna av sina barn på sin ålders höst. Samhället skulle därmed kanske prioritera åldringsvård framför dagbarnvård.

    Jag tolkar det här som att du gärna skulle se ett rejält utökat vårdnadsbidrag (det bidrag som KD drev igenom ligger väl på ca 3 000 kr/mån), finansierat genom rejäla nedskärningar av de kommunala förskolorna. Jag kanske hårddrar det hela, men är det så du menar?

  2. Thomas Svensson Says:

    Jimpan: Jag menar inte mer än vad jag skriver. Jag har verkligen inte något emot vårdnadsbidrag, inte heller kommunala förskolor. Ibland är det bra att hårddra för att klargöra ett ställningstagande, men ofta är det bättre att inse att problemen är komplicerade och svåra att göra politik av.

    Jag ville framförallt åskådliggöra den stora tysta insats som kvinnor gör när de tar hand om sina föräldrar, en insats om varken syns i BNP eller särskilt mycket i jämställdhetsdebatten.

  3. NyStatare Says:

    ”Skatteavdraget för hushållsnära tjänster tycks behövas i Sverige idag, åtminstone tills den kommunala hemtjänsten förbättrats avsevärt. Och, det kan ju faktiskt i något avseende betraktas som ett jämlikhetsprojekt!”

    Varför skall man behöva ha skatteavdrag när ”att sitta och prata med den äldre” kan fixas på annat sätt?

    http://nystatare.blogspot.com/2009/11/att-bolla-med-utsatta.html

  4. Kristian Grönqvist Says:

    Man skulle kunna säga det så här:
    Jag vill/kan inte ta hand om mina föräldrar.
    Kommunen gör det på ett sätt jag inte gillar
    Privat vård skulle jag kanske gilla, men jag vill/kan inte betala hela kostnaden.
    Jag tycker att någon annan skall sköta mina föräldrar och att någon annan skall betala det också…

  5. Lögn, förbannad lögn och statistik « Tankspritt Says:

    […] allvarliga bristerna i kommunal omsorg, som ju båda lägren är ansvariga för i olika kommuner.  Själv funderade jag över denna aspekt utifrån mina personliga observationer innan jag sett SCB:s […]

Kommentera

