Politikerförakt och -beundran

För fyra år sedan skrev jag ett blogginlägg om att politik är att lösa samhälleliga problem,  inspirerat av min tidigare läsning av Karl Poppers bok ”Det öppna samhället och dess fiender”. Nyligen har jag erfarit ageranden från ett par lokala Borås-politiker som är intressant att betrakta i det perspektivet.

Anna Svalander är en folkpartistisk kommunpolitiker i Borås som i år dessutom lär sikta på en riksdagsplats. Hon bedrev redan inför förra valet en personvalskampanj och jag minns mina höjda ögonbryn när jag då såg hennes bil på stan, lackerad som den värsta reklampelare.

För några veckor sedan skrev Svalander en insändare i Borås Tidning som gjorde mig upprörd, då hon gick till angrepp mot det kommunala bolaget Borås Energi och Miljö och dess planer på ett energikombinat. Som ersättare i styrelsen för detta bolag är jag ganska väl insatt i hur planerna utvecklats under de senaste åren och hur angelägen och aktiv ledningen varit om att få politikerna engagerade i projektet i god tid. Nu visar Svalander i sin  insändare att hon inte förstått själva idén med energikombinatet trots företagets ansträngningar att föra ut information.

Jag skrev insändaren ”Varför flytta värmeverket till Sobacken” där jag försökte förklara den tekniska bakgrunden, men Svalander  lyssnade inte på det örat. Istället svarar hon i sin tur med retoriska knep som får mig att tro att hon inte är intresserad av att lösa samhälleliga problem. Min nästa replik ”Svalanders tomma retorik” togs också in i papperstidningen, men inte på nätet, den finns emellertid i länken ovan.

Jag får intrycket att Svalander skriver debattinlägg med det enda syftet att knipa sig en plats i riksdagen.

En annan lokalpolitiker är Karl-Gustav Drotz, KD. Han är till på köpet kommunalråd och har ett visst ansvar över skolväsendet i Borås kommun. För ett par veckor sedan uttalade han sig i Borås Tidning om att han befarade att etableringen av friskolor börjar gå för långt. Han såg bland annat framför sig problem med segregation. Denne man gick alltså emot sitt eget parti, sin egen allians och sin egen kommunmajoritet i syfte att lösa samhälleliga problem! Detta ovanliga agerande från en ledande politikers sida föranledde mig att sända ännu en insändare till Borås Tidning med rubriken: En hedervärd politiker märkt KD.

Vore jag kristdemokrat skulle jag kryssa Drotz till hösten, vore jag folkpartist skulle jag kryssa alla utom Svalander.

Uppdatering den 13/6. Debatten rullar på.

Kommentera

