Kollektivt resande: Nyttigt, roligt, bekvämt och billigt

Idag fick jag för första gången uppleva Västtrafiks nya stora satsning på 100-bussarna mellan Borås och Göteborg. Var tionde minut går en tvåvåningsbuss under morgonens och kvällens rusningstimmar. Själv promenerar jag till Borås resecentrum på tio minuter, knappar in en SMS-biljett på tjänstetelefonen, sätter mig bekvämt tillrätta med någon ”kontorsuppgift” i knät, ankommer till korsvägen efter femtio minuter, och promenerar sedan till Chalmers på 15 minuter. Alltså, en och en kvarts timma från dörr till dörr.

Av denna tid ägnar jag ca förtio minuter åt kontorsarbete och tjugofem åt nyttig motion.

Vad jag vet är jag ensam på min arbetsplats att nyttja kollektivtrafiken vid tillfälliga resor till Göteborg. Det normala är att man hyr en bil. Man tar sig till jobbet i Borås, någon kör dit en hyrbil och får skjuts tillbaka till hyrbilscentralen av en kollega. Man kör till Göteborg, svär över köerna och parkeringseländet och återvänder med bilen som hämtas av hyrbilsföretagets personal. Restid en väg inklusive parkering: ca 55 minuter, 55 bortkastade sådana!

Några dagar senare får man en faktura som man bekräftar, förser med lämpligt kontonummer och vidarebefordrar till någon attestberättigad. Fakturan hamnar så småningom hos ekonomiavdelningen som ordnar betalning och sätter papperen i en pärm (tror jag).

Parkeringsavgiften tar man kvitto på och bifogar reseräkningen som skrivs in i en digital blankett, skrivs ut på papper, undertecknas och vidarebefordras via attestberättigad till ekonomiavdelningen som obesörjer att ersättningen hamnar på lönekontot.

Genom min  bussresa har jag med hjälp av SMS-biljetten på tjänstetelefonen rationaliserat bort all pappers- och datorexercis på arbetsplatsen. Jag har nyttjat halva restiden till arbete (nå, lite surfande också) och nästan hela den andra halvan till friskvård. Jag har gjort en stor insats för miljön genom att undvika att ta med mig ett tons barlast i form av bilmaterial till Göteborg. Jag har utbytt några vänliga ord med chauffören och nickat igenkännande åt ett par medresenärer.

Jag vet ännu inte vad min arbetgivare kommer att säga när telefonräkningen ökar med 160 kr/vecka, … utan att hamna på rätt kontonummer!

9 svar to “Kollektivt resande: Nyttigt, roligt, bekvämt och billigt”

  1. Björn Says:

    Jag ”gillar” ditt inlägg här, eftersom det var för jobbigt att bli medlem på WordPress, vilket krävdes för att få klicka på ”Gilla”-knappen ovan.😉

  2. Thomas Svensson Says:

    Tack Björn, gillande uppskattas i alla de former!

  3. Mikael Svensson Says:

    Men tillväxten då!!?!
    Nästa gång får du kompensera genom att krossa en busskursglas så det skapas lite arbete..

  4. Thomas Svensson Says:

    Mikael: Att krossa busskurer känns allför destruktivt, men det finns andra lösningar: T.ex., anställ en bussvärd på varje fordon som serverar kaffe, kollar biljetter och hjälper till med internetanslutningar. Anställ några fler mekaniker som gör service på bussarna och garanterar att de alltid är i god kondition.

  5. Mikael Svensson Says:

    Att bussarnas kondition är bristfällig är jag medveten om. Samtliga man kollade fick ju körförbud..
    Men jag vill bara vurma lite för skadegörelsens goda sidor. Om man tänker efter så leder all kriminalitet till tillväxt; krossa glas gynnar glasmästarna, misshandel gynnar vården och stöld hindrar folk från att göra något så tillväxtfientligt som att sätta pengar på ett sparkonto.

  6. Kristian Grönqvist Says:

    Underhåll håller på att bli Sveriges svagaste gren i det stora racet.

  7. Kristian Grönqvist Says:

    God Jul Thomas, på återseende…

  8. Thomas Svensson Says:

    Tack, detsamma, Kristian!

  9. Framtidens skola = standardiserade tester? | Björn – om skola och utbildning Says:

    […] Christer, Mats, Hjalmar, Tankspritt, Strötankar, Morrica, Metabolism, […]

Kommentera

