Om vårt trångsynta ekonomiska tänkande

Jag lyssnade i veckan på ett föredrag om småskalig vindkraft. Jag blev besviken när det kom fram att små vindkraftverk är ytterst svåra att räkna hem. Det anses nämligen att en kraftinvestering bör vara såpass lönsam att den kan betalas på sisådär åtta år, men små vindkraftverk är tydligen chanslösa i den ekomomiska kalkylen.

Dagens vindkraftverk är ju förstås oerhört mycket mer ekonomiska än de väderkvarnar som en gång var tillräckligt lönsamma för att byggas land och rike runt, men det var innan vattenkraften kunde omvandlas till elektricitet och transporteras långa sträckar, och det var innan oljan och kärnkraftens tid. Det handlar ju inte om det absoluta priset, utan om det relativa.

Men, borde man inte kunna se mer till just det absoluta priset och väga in annat än pengavärden?

Vi har i sommar fått installerat ett solfångarsystem för varmvatten i vårt nya boställe. Småskaligt så det förslår och kanske ointresssant i samhällsperspektiv. Men, det föder ändå vissa tankar kring ekonomi och miljö. När jag berättar om denna installation för mina bekanta får jag nämligen ibland frågan om den är lönsam. Jag kan då inte svara, då jag aldrig har räknat på det, jag har faktiskt aldrig tänkt i de banorna. Jag har väl snarare tänkt så här:

Jag har råd att betala denna installation. Den kommer under resten av mitt liv leverera massor av fri och helt ren energi. Detta ger mig en fantastisk tillfredsställelse.

När jag däremot berättar att jag köpt en ny bil, en ny mobiltelefon, eller en ny TV-apparat, då är det ingen som undrar över om affären var lönsam, om jag kan räkna hem investeringen. Ingen anser att man ska avstå från köpet för att det är olönsamt , eftersom vi då skulle avstå från det mesta och samla våra surt förvärvade slantar till ett meningslöst sparkapital. Om en energiinvestering däremot inte är lönsam, då bör man tydligen överväga att avstå, och istället fortsätta att köpa billig icke förnyelsebar energi från vägguttaget. Vari ligger logiken?

Jag är  inte ensam om att känna tillfredsställelse över förnyelsebar energi. Men, den allmänna fixeringen vid lönsamhetstanken hindrar oss tyvärr ofta att få uppleva sådan djup tillfredsställelse. I stället lockas vi ständigt  till den högst tillfälliga och ytliga tillfredsställelsen att visa upp nya statussymboler.

Och varför skulle man inte också i samhällsmåttstock kunna höja sig över den snöda lönsamhets- och tillväxttanken. På något sätt borde vi bygga en samhällsorganisation baserad på verkliga värden vid sidan av den finansorganisation som saboterar vår värld i sin trångsynthet och lämna lönsamhetskalkylerna till bolagen.

6 svar to “Om vårt trångsynta ekonomiska tänkande”

  1. Björn Says:

    Bra!

  2. andersbwestin Says:

    Fördelen med solkraft jämfört med småskalig vindkraft är ”solklar”.

    Den är tyst!

    Med småskalig vindkraft kommer antalet mord att öka – väsentligt.

    Tyvärr får inget vara enkelt.

    Skriver en akustiker som råkat ut för grannars ovänskap.

    I Norge har man tom sprängt grannars installationer – med dynamit.

  3. kristian grönqvist Says:

    Känner precis som Du. All typ av innovation som både ger någon form av resultat och dessutom personlig tillfredsställelse är överlägsen ”titta på TV.” Kan det dessutom påverka bruttovinsten, så är det inte heller ur vägen… Heja…

  4. Magnus Holmgren Says:

    Hej!

    En fundering och ett tips.

    Fundering: Om det är problematiskt att räkna hem små vindkraftverk så är det väl bara att bygga stora som går att räkna hem (eftersom stora vindkraftverk är mycket effektivare än små).

    Tips: För de som är intresserade att göra saker själv i energisammahang kan jag rekommendera: http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

    Magnus

  5. Thomas Svensson Says:

    Snygg konstruktion du länkade till, Magnus!

  6. kristian grönqvist Says:

    Snyggt Magnus….

Kommentera

