Jag nominerar…

Förra året instiftade Borås Energi och Miljö ett miljöpris, Borås RE:WARD.

När jag i november förra året läste en artikel i Borås Tidning så tyckte jag mig ha funnit den givna miljöhjälten för detta pris: Emma Almingefeldt.

I reportaget berättar Elin Klemetz om Emma:

” Hon upplevde hur lätt det var att prata om hållbarhet, men sällan gör vi något själva. Så hon bestämde sig: på nyårsafton blev löftet ett års köpstopp”.

Emma berättar hur hon under året bara handlade det nödvändiga och hur hon upptäckte att detta inte alls var någon uppoffring. Istället öppnade det hennes och familjens ögon för andra värden i vardagen än shopping och nyårslöftet har resulterat i ett mycket mer begränsat och genomtänkt konsumtionsmönster för familjen även efter köpstoppsåret.

Artikeln finns tyvärr inte utlagd på nätet, vilket jag noterade redan då jag läste den, men jag klippte faktiskt ut den på gammalt hederligt maner och sparade den inför årets utlysning.

Emmas insats kan vid första påseendet vara simpel och lite löjeväckande, men vid närmare eftertanke förstår var och en att hon sätter fingret på kärnan i miljöproblematiken: kombinationen av de sälvutnämnda experternas hyllning av tillväxt och den vanliga människans ohejdade överkonsumtion.

Och hon pekar ut en enkel lösning!

I en artikel intill i samma Borås Tidning visar redaktionen förstås sitt ansvar och sin opartiskhet genom att fråga en av dessa ”experter” vad hon tycker om Emmas handling. Experten är i detta fall professor i marknadsföring och heter Karin Ekström. Enligt intervjun tycker professorn:

”Under en  begränsad period kan det säkert vara intressant för en individ att reflektera över sitt konsumtionsmönster. Men för samhället innebär köpstopp ett problem – vår ekonomi är ju beroende av konsumtion för att hjulen ska snurra…”

Jag finner att Emma Almingefeldts handling  är så mycket mer än en ”intressant reflektion över ett handlingsmönster”, den är ett förtjänstfullt genomtänkt steg som manar till efterföljd.

Borås RE:WARD 2012: nominerad är

Emma Almingefeldt!

Rösta på Emma här!

9 svar to “Jag nominerar…”

  1. Björn Says:

    Jag kommer ihåg det där professorscitatet (har du länkat till det förut?) och jag minns tydligt hur mycket det retade mig. Heja Thomas! Och Anna!

  2. kristian grönqvist Says:

    Visar bara hur enkelspårigt professoriet har blivit. För att en käpphäst skall fungera måste en annan sluta att fungera.
    Samverkan existerar tydligen inte…

  3. kristian grönqvist Says:

    Jag nominerar professorn till Årets spårvagnsförare…

  4. kristian grönqvist Says:

    Förklaring:

    Den djärvhet, oförvägenhet och explorationsförmåga, som hon uppvisar vid framförandet av sin farkost samt den kreativa skicklighet hon uppvisar vid upphittandet av ändstationen, ger oss en uppfattning om vilket slumrande geni vi har att göra med.

  5. Lotta Says:

    Anna heter Emma… Det stod fel i tidningen.

  6. Thomas Svensson Says:

    Tack, Lotta, det förklarar varför jag inte kunde hitta henne på nätet! Nomineringen lär fungera ändå och jag har hört att det är fler än jag som nominerat henne.

  7. Thomas Svensson Says:

    Jag har nu ändrat namnet från Anna till Emma i inlägget!

  8. Vad fan gör vi? « Tankspritt Says:

    […] Det som vore gott på ett individuellt plan vore ont på ett gemensamt. Alltså: systemfel. (jmf. min nominering till miljöpris oc konsumtionsprofessorns […]

  9. MP ställer sig i kön « Tankspritt Says:

    […] de alla utanför det partipolitiska etablissemanget. Jag tänker på personer som Birger Schlaug, Emma Almingefeldt, Bengt Göransson, Lena Andersson, Nina Björk och Anders […]

Kommentera

