Tanklös satsning på kongressanläggning?

Insändare till Borås Tidning:

I diskussionerna om  ett framtida kongresscenter i Borås saknar jag det miljöperspektiv som annars genomsyrar dagens debatt. Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel är ju så skrämmande att man faktiskt måste ha detta perspektiv i åtanke, inte bara i frågan om energiförsörjning och konsumtion, utan också i ställningstaganden i vardagspolitiken.
Enligt den bästa kunskap som finns idag har vi bara något decennium på oss att minska våra koldioxidutsläpp till nivåer som kräver helt nya sätt att leva. För mig är det då anmärkningsvärt att politiker och företagsledare i Borås planerar ett nytt stort kongresscenter.
Man noterar att kongressandet i världen ökar och tar för givet att ökningen ska hålla i sig också i framtiden. Man tar till kalkyler för ökad turism baserade enbart på historien och ekonomers inskränkta framtidsspekulationer. Kort sagt, man baserar sina planer på ekonomiska kalkyler som förutsätter ”business as usual”. Men kan man verkligen nöja sig med ekonomiska kalkyler? Måste man inte också begrunda de ”fossilbränslefria” planer som man talar om i högtidliga sammanhang?
I min egen yrkesroll inom teknisk forskning och utveckling har jag  under det senaste decenniet noterat hur tjänsteresorna har ökat, till en grad som jag skulle kalla missbruk, i en evig strävan efter tillväxt, internationella affärer och drömmar om att bli ”världsledande” och ”komma på kartan”. Karriärsugna ledare förtränger helt sin kunskap om klimatproblematiken och jagar vidare i ekorrhjulet med konstlad framåtanda. Och man gör det främst med flyg och taxi.
Om vi ska börja minska fossilbränsleberoendet någonstans, så tycker jag mig här se en enorm potential. Här finns det stora, och onödiga, koldioxidutsläpp att begränsa. Det betyder att man måste lära sig den enkla läxan att konferera på distans, att avstå från middagarna och hotellvistelserna.
Men det betyder förstås också att behovet av kongressanläggningar kommer att minska. Och att Borås stad  kanske borde låta bli att fördröja denna, rimligen helt nödvändiga, utveckling mot minskat okynnesresande.

Thomas Svensson, miljöpartist.

Insändaren publicerades i Borås Tidninge 11/12

4 svar to “Tanklös satsning på kongressanläggning?”

  1. Kristian Grönqvist Says:

    I många avseende har jag samma inställning. Fortfarande bygger all planering å den eviga utopiska tillväxten. Ända fram till idag då en klasskamrats brorsa på Svenska Riksbanken, plötsligt upptäcker att det sk fantasivärdet på egendom i Sverige är mer 7-faldigat i förhållande till det nominella värdet. Det går i fredstid, men om Europa rasar i värde eller Världen, kommer barnbarn att vara skuldsatta tills de dör. Eller möjligen vara ägare till bostäder för miljoner som de får några hundratusen för.
    Ingenting stör mig egentligen mer än de fiktiva värden vi eftersträvar.

  2. Kristian Grönqvist Says:

    Tilläggas bör, att jag, när miljöpartiet dök upp, röstade omedelbart på dem, pga att de införde en parameter i politiken som inte funnits där tidigare. Idag när jag talar med genomsnitts miljöpartister, kan de mindre om naturen än mina barnbarn. Partiet har förvandlats från ”de medvetnas parti” till ”de stendumma stadsbornas ytliga modeparti”. Jag är säker på att Birger Schlaug håller med mig.

  3. Kristian Grönqvist Says:

    På det absurda vis Centern degenererat, så finns ingen hjälp att få den vägen heller. De övriga är inte ens intresserade. Lika bra att klara sig på egen hand. Som tur påverkas inte fjällvärlden högprioriterat pga våra kassa politiker överhuvudtaget. Lite vindkraftverk kan man ju alltid stå ut med. Holland är ju översållat med väderkvarnar och jag har alltid drömt att få bo i en. Eller en fyr.
    Gärna något oföränderligt…Kanske åldern som talar…

  4. Kristian Grönqvist Says:

    Säger somalier att de är läkare fast de slängt sina pass, så är de det. Säger miljöpartiet. Stackars Birger. Måste vara ett elände att notera hur det blev. Icke-tänkande populister har tagit över ett, från början, seriöst parti.

Kommentera

