Östersund, Frösön och österut

Vi sitter nu vid ett linneduksklätt köksbord i Stugun, en liten ort fem mil öster om Östersund. Vi kom hit för ett par timmar sedan efter en ganska behaglig dagsetapp. Vi startade på Frösön, där vi tältade i natt och hade sedan en del problem med att ta oss från stadens cykelledssystem ut på riksväg 87. Efter några blindskär frågade vi oss fram och tvingades tränga oss in på bilarnas allra heligaste, en jätterondell i utkanten av staden. Någon tutade otåligt på oss cyklister, men snart hade vi lämnat rondellen bakom oss och börjat klättra upp för 87:ans inledande mil. Enligt kartan var vi uppe på över 400 meters höjd innan det bar utför igen, men sedan gick det förunderligt lätt, ett nerförsavsnitt varade faktiskt i över en mil! Biltrafiken på en riksväg är förstås störande för ett par cyklister med sin lilla hund, men just på denna väg var den inte alltför tät och då sikten på de långa raksträckorna var utmärkt behövde vi inte känna oss alltför trängda på vår asfalterade väggren. Vägrenen utanför vägen, så att säga, var rikt blommande och med en bakgrundsblomning av prästkrage och rödklöver utmärkte sig också en orkidéart, som vi gissar är brudsporre, samt vitpyrola. Vackra färger och stor artrikedom också i Jämtlands vägdiken!

Brudsporre?

Vår första rast, andra frukosten, intogs vid ett plastbord vid vägkanten som tillhörde någon paintball-klubb. De hade förfulat tallskogen med låtsasfort, en kontainer, allehanda skräpskåp och matbord i vit plast. Grabbigt, tyckte Kickan, och det omdömet passade överhuvud taget in på de första milen från Östersund då vi där passerade ett par motorsportarenor och hörde skott från någon skjutbana.

Någon mer matrast blev det inte före Stugun, då nedförsluten, den kalla medvinden och det begynnande duggregnet inte inbjöd till några längre stopp. I Stugun stannade vi till vid turistinformationen och fick tips om ett boende vid en gård, nära Stuguns gamla kyrka. Här är det ytterst trivsamt, jag fick lov att hugga lite ved och tända en brasa och kunde också hänga upp det fuktiga tältet från Frösö-campingen i ladan.

En stolt representant för Fredrika Bremer-förbundet

Frösön, ja. Vi missade ju dagboksinlägget i går, så här är en liten rapport. Vandrarhemmet som vi inledde vår Östersundsvistelse med låg mitt i historieparken Jamtli och vi började dagen med att ta en promenad i detta Jämtlands Skansen. Vi var tidiga och hade kommit in bakvägen före öppningsdags, och när vi slagit oss nere i solen på torget från 1895, så började aktörerna droppa in till jobbet. Här i Jamtli har man nämligen ett stort antal aktörer som i tidstypiska dräkter levandegör de olika utställda miljöerna. Det var särdeles trevligt att beskåda morgonbestyren på torget och innan vi lämnade det lyssnade vi på ett föredrag av en medlem i Fredrika Bremer-förbundet som höll ett tal för kvinnornas rättigheter. Vi höll väl med om det mesta i talet, men kunde med sorg konstatera att talarens förhoppning om ett 1900-tal utan krig kom på skam så småningom.

Efter denna historiska inledning av dagen cyklade vi ut till Frösön, som visade sig vara synnerligen kuperad, och slog upp vårt tält på campingen med en fantastisk utsikt över delar av Storsjön. På eftermiddagen tog vi oss ytterligare en liten turisttur till Wilhelm Peterson-Bergers ”sommarhage” där utsikten var ännu mer imponerande och sommarhagen bjöd på blomsterprakt, även här den orkidé som vi tror är brudsporre. PÅ tillbakavägen mötte vi en älg.

Ett besök i Frösö kyrka avslutade turistandet denna dag och kvällen förlöpte med umgänge med ett norskt par som nyttjade grillplatsen nära vårt tält för sin tålamodsprövande matlagning på engångsgrill.

Utsikt från sommarhagen

Wilelm Peterson-Bergers bostad en gång

2 svar to “Östersund, Frösön och österut”

1. Magnus Holmgren Says:

Hej! Jag är döpt i Frösö kyrka. Ett tips, när ni kommer till statsberget, titta då på den gamla vägen som gick runt berget. Hoppas Krångede har öppna dammluckor det är imponerande.
    Mqgnus och Annette

2. Thomas Svensson Says:

Tyvärr, vi läser din kommentar först i Sugun, men vi kände att något viktigt hade hänt i Frösö kyrka. Vi närmar oss nu Höga Kusten med stormtramp och jag skulle vara tacksam om du upprepade dina tips om sevärdheter här. Du gav mig ju några för ett tag sedan, men de har fallit ur minnet.