Höga Kustens Högbonde och Rotsida

Idag lämnade vi det mesta av vår packning hos Liisa och gav oss iväg med lätta cyklar mot Högbonden, en välkänd fyr i kustbandet. Vi hade cirka två mil att tillryggalägga, men det var tuffa mil, Höga Kustenområdet är verkligen kuperat. Backe upp och backe ner var det som gällde hela vägen till färjeläget. En halvtimmes väntan på färjan i solgasset kändes då bra och sedan bar det av med en liten snabb färja ut till ön Högbonden. Här vandrade vi i led med ett tiotal andra turister upp till fyren och vandrarhemmet och beundrade utsikten. Kaféet serverade mackor och öl och sedan tog vi en liten tur ner till klapperstranden, där skrattmås och fisktärna skränade ikapp när vi kom och störde. De hade halvvuxna ungar och var särskilt oroliga för Smilla. Kickan fotograferade fåglar medan Smilla och jag filosoferade bland stenarna.

Nästa färja tog oss tillbaka till färjeläget och där kunde vi sedan ta en promenad till Rotsidan, en strandremsa med mycket vackra klippor. Promenaden dit och tillbaka genom tallskogen blev säkert över fem kilometer och i solgasset var rvi edan vid starten av hemcykelturen ganska så möra. Restaurangen vid färjeläget hade dessutom slagit igen, så magarna började längta efter mat, klockan var nu fem på eftermiddagen.

Det blev till att bita ihop och trampa hemåt i backarna, vi hade en och en halv mil till ICA-affären där vi tänkte oss lite snabbmat för att klara även de sista sju kilometrarna. Vi hann fram till affären före stängningsdags klockan sju och köpte varsin banan och risifrutti att genast sätta i oss. Denna bränslepåfylllning räckte för att ta oss hem till Liisas hus och vi kan nu förnöjt luta oss tillbaka efter ännu en lyckad dag.

Tärnan har fått ungar och dyker i en vik…

Skrattmås i motljus

En och annan fiskmås sågs också till

Ett svar to “Höga Kustens Högbonde och Rotsida”

1. Eva Larsson Says:

Vilken resa ni gör! Själv åker jag och hunden bil. Passerar Höga Kusten på E4:an nästa lördag på väg från Stockholm till Gällivare.