Mot Härnösand

När vi i morse tittade ut ur tältöppningen vid sjökanten möttes vi av en klarblå himmel. Solen hade ännu inte kravlat sig över träden i öster, men när toalettbestyr och grötkokning var avklarade så tittade hon fram och började upptorkningsarbetet. Det blir ju en del dagg på tältduken en sådan här natt. När frukosten var avklarad med havregrynsgröt, ostmacka och kokt ägg packade vi cyklarna och när det hela vak klart så hade solen torkat upp alla tältdelar så att även de kunde packas på kärran.

Det bar sedan iväg utefter fjärdens strand med visst mankemang med Kickans cykel. Jag monterade ett nytt fotställ i går och tvingades då montera bort den främre växelföraren. Jag hade inte fått tillbaka den riktigt bra så vi fick hålla på en stund och justera innan alla tre huvudväxlarna fungerade nöjaktigt.

Efter en kort sträcka på riksväg 90 visade oss cykelspåret till en mindre och behagligare väg som följde fjärdens strand söderut. I Rö hittade vi ett underbart rastställe vid ortens Folkets hus med fin utsikt över fjärden. Några skarvar siktades vid en udde och solen gassade på rastande cyklister. Vid denna andrafrukost gjorde vi slut på nästan alla färskvaror, vilket passade bra då kylklamparna inte fått vara i frys det senaste dygnet och värmen är svår att skydda sig mot denna dag.

Vi hade vissa svårigheter att hitta in till Härnösands centrum, infartsvägar och skyltar är ju tyvärr mest gjorda för bilister, men snart letade vi oss ändå in i staden och hittade också det vandrarhem som vi tidigare noterat på nätet. Här har vi nu installerat oss för tre nätter.

Efter incheckningen gav jag mig ut för att hitta den cykelreparatör som vi blev rekommenderade i Nordingrå. Efter en stund hittade jag huset där reparatören bor, men tyvärr tomt. Reparatören var på väg söderut i landet visade det sig när jag fick tag i honom per telefon. Han rekommenderade emellertid Intersport på andra sidan sta’n och dit begav jag mig. Längst in i en enorm typisk Intersportklädbutik hittade jag en cykelverkstad och en man som egentligen inte hade tid att rikta mitt bakhjul till på måndag, men som efter viss eftertanke bad mig ställa cykeln där och komma in på söndag eftermiddag, ”det skulle kanske gå att ordna”. Sagt och gjort, jag fick promenera tillbaka till centrum och vi kan nu se fram emot ett par dagar med vila från cyklingen och förväntansfull väntan på Karin, Tony och den lille Tor som kommer hit på söndag kväll.

IMG_9906

Andrafrukost vid Folket hus i Rö.

IMG_9897

Höga Kusten-bron fick vi inte cykla över, men vi fick se den!

IMG_9884

Snibbens caming i Ramvik

Kommentera

