En andra vilodag i Härnösand

Vaknade i ottan som vanligt trots att vi hade en lättjefull dag att se fram emot. I går fick jag besked att min cykel var färdig och kunde hämtas, men Intersport öppnar elva på söndagar så vi hade mycket tid att fördriva innan dess. Då vädret var härligt tog vi oss ner till parken på mellanholmen, installerade oss på en parksoffa och utnyttjade den moderna tekniken för radiolyssnande. Jag började med det starka ”Allvarligt talat” med Lena Andersson medan Kickan lyssnade på ”Sommar” med Kristina Sandberg. Efter mitt ”allvarliga tal” gick jag också över till Sandbergs sommarprat som också det verkligen var hörvärt. Klockan var nu elva och vi promenerde till Intersportbutiken på Kronholmen. Här kunde jag kvittera ut min cykel med ny eker och riktat bakhjul och vi hoppas nu att det håller de sista hundra milen också. Jag är nämligen inte så säker på att hjälpsamheten och den snabba servicen är i samma klass när vi kommer söderöver.

Gårdagens överblivna potatis kom väl till pass till lunch då vi fick gäster från Borås: Karin, Tony och den lille Tor! Vi inhandlade lite prinskorv, ägg och inlagda rödbetor och lagade pytt i panna i vandrarhemsköket, ett kök som vi tycks ha för oss själva dessa dagar. En promenad med den unga familjen fick vi också avnjuta innan de drog vidare till nästa möte i Västernorrland.

IMG_9924

Tor är på ett strålande humör när han får möta mormor (och morfar)

Jag har nu också lyckats läsa ut Thomas Manns ”Bergtagen” inför bokcirkeln i september och min packning lättar därmed med något kilo då Kickan avstår från att läsa den under cykelsemestern. Karin fick med sig den och lite annat smått och gott från vår packning, medan vi fick lite nya kartor levererade från Borås. En genom gång av kartmaterialet visar att vi nog får sätta lite fart nu om vi ska hinna hem till bokcirkelmötet i början av september, sex-sju mil om dagen lär vi behöva tillryggalägga.

Kommentera

