Mikrolån till Kambodja

För några år sedan gjorde Annica och jag en långresa till Asien. Större delen av resan skedde med tåg och buss och vi besökte under fem och en halv månader Finland, Ryssland, Mongoliet, Kina, Vietnam, Thailand och Kambodja. Av dessa länder var Kambodja det som tycktes vara mest i olag. Fattigdomen var utbredd och kunde inte döljas ens på de mest turistanpassade ställena.

För ett drygt år sedan fick jag ett mail från en bekant om möjligheten att låna ut pengar till nya entreprenörer i fattiga länder. Lån förmedlas av en organisation med säte i USA med hjälp av ett stort nätverk av lokala frivilligorganisationer i fattiga länder. Organisationen Kiva verkade vara en frukt av Mohammad Yunus fantastiska idé och jag såg genast möjligheten att dra ett strå till stacken.

Efter vårt tidigare besök i Kambodja låg detta fattiga land mig varmast om hjärtat och från Kivas långa lista på kommande entreprenörsprojekt valde jag gruppen kring boskapsuppfödaren Sa Mat i Battambang i Kambodjas inland. Jag lånade ut etthundra dollar och tillsammans med trettiotre andra långivare över hela världen fick Sa Mat’s grupp ett lån på 1150 dollar för att köpa en oxe.

Lånet skulle betalas tillbaka på tio månader och det har nu gjorts. Någon ränta på pengarna har jag förstås inte fått, men vad jag förstår har pengarna oavkortat lånats ut till de lokala entreprenörerna utan administrativa avdrag. Jag gjorde en frivillig donation om 15% på beloppet till Kiva och det är tydligen sådana donationer som helt betalar administrationen.

Efter detta framgångsrika test har jag just återinvesterat mina hundra dollar hos en annan Kambodjansk grupp ledd av fru Sokha Hin. Hennes grupp vill låna 2800 dollar med 14 månaders återbetalningstid för att köpa gödsel och bekämpningsmedel till sina åkrar.

Så, för alla er som vill göra en insats mot världens fattigdom, klicka in er på Kivas hemsida och välj låntagare! Själva transaktionen görs enkelt med Visa-kort eller dylikt.

4 svar to “Mikrolån till Kambodja”

  1. Kristian Grönqvist Says:

    P^Åminner om kobanken i Antananarivo på Madagskar.

  2. Niklas Says:

    Bra att du påminner om detta. Nu har jag äntligen fått tummen ur och lånat ut lite pengar, det blev till Filipinerna och fruktodling – http://www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=157883!

    Ett tips också, detta är den perfekta julklappen! Man kan köpa presentkort och ge bort! Nu är mina julklappar fixade på ett kick 🙂

  3. Niklas Says:

    Insåg precis att det inte riktigt är så som det verkar först, 95% av låntagarna får lånen innan de läggs ut på Kiva direkt av långivaren. Våra pengar används för att säkra långivaren. För en mera utförlig förklaring se t.ex. http://blogs.cgdev.org/open_book/2009/10/kiva-is-not-quite-what-it-seems.php

    Hur som helst är det ju en bra site med bra syfte!

  4. Thomas Svensson Says:

    Bra, Niklas, att du undersöker ordentligt. Jag har faktiskt undrat över just detta: Vad händer om en entreprenör inte får långivare så det räcker? Får entreprenören då bara låna en del av sin begäran?

    Din länk förklarar hur det ligger till, vilket tycks vara ett utmärkt system även om det delvis är dolt för oss, förmodligen i syfte att ge den viktiga känslan av att se i detalj vart just mitt stöd går.

Lämna en kommentar