Dekoration eller konst?

När vi semestrade i Kina för tio år sedan fick vi med oss några akvareller hem i bagaget. De var alla målade på s.k. rispapper och transporterade i hoprullat skick, förstås. Väl hemma i Borås besökte jag en inramningsaffär, där vi gemensamt med den lilla affärsinnehavaren såg ut lämpliga ramar.

– Åh, sa hon, de här motiven känner jag igen, de är typiska rispappersakvareller från Kina, några med bambumotiv, andra med lychee-frukter.  De är väldigt vackra!

img_1287När jag sedan rullade ut det större pappersarket utbrast hon än mer entusiastiskt: Ah, det här var något annat, typiskt kinesiskt också med stridande hästar i vattenfärg.

– Men det här är konst, de andra är mer dekoration.

Dekoration och konst, två olika typer av verk av människohand , var och en med sina förtjänster.

Jag erinrar mig den här episoden när jag nu funderar över den svenska uttagningen till melodifestivalen. Finalen i Globen bestod i tio låtar som kan betraktas som just dekoration, såväl avseende musik, text som framträdande. Den elfte låten var något annat, den slog an en sträng på ett något djupare plan, åtminstone hos mig;

Familjen Caroline af Ugglas har skapat konst.


Andra bloggar om: , ,

3 svar to “Dekoration eller konst?”

  1. Olle H Says:

    Måhända, men i så fall tycker jag att ”La Voix” är en otroligt snygg dekoration…

  2. Magnus Holmgren Says:

    Håller nog med Olle H. Det var ju glädjande att de två bästa låterna hamnade överst!

  3. Thomas Svensson Says:

    Olle och Magnus: Jag håller med er, och nog har en vacker dekoration större möjligheter att göra sig gällande i Europafinalen än ett konstverk.

Lämna en kommentar